casopensato logo IN USE
back button
James M. Cain - o taxidromos titlos
Ο ταχυδρόμος χτυπάει πάντα δυο φορές

ISBN: 9786180314137
Ξενόγλωσσος τίτλος: The postman always rings twice
Μετάφραση: Ιωάννα Καρατζαφέρη
Εκδότης: ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ
Χρονολογία Έκδοσης: Ιανουάριος 2018
Αριθμός σελίδων: 184
Διαστάσεις 21×14
Επιμέλεια: Νίκη Μίγγα

Ο περιπλανώμενος Φρανκ Τσέιμπερς καταλήγει στην Καλιφόρνια και πιάνει δουλειά στο εστιατόριο του Νικ Παπαδάκη. Εκεί γνωρίζει την Κόρα, τη δυσαρεστημένη σύζυγο του ιδιοκτήτη, και ακολουθεί ένα μοιραίο πάθος με ολέθριες συνέπειες.
Ένα κλασικό βιβλίο, η συνάντηση του νουάρ μυθιστορήματος με το ερωτικό πάθος, που διασκευάστηκε τέσσερις φορές για τον κινηματογράφο και το μιμήθηκαν δεκάδες συγγραφείς και σκηνοθέτες. 
(Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)

Κωνσταντίνος βορίδης

Το συγκεκριμένο μυθιστόρημα αποτελεί ιδιαίτερα δύσκολη περίπτωση κριτικής ανάλυσης και αυτό για τους εξής τρείς λόγους: 1) δεν διαθέτει ιδιαίτερη λογοτεχνική αξία από συγγραφικής άποψης, 2) το δυνατό του σημείο, όμως, είναι η κινηματογραφική αισθητική στη ροή των γεγονότων της ιστορίας, και 3) έχει συμβάλλει σημαντικά στην εξέλιξη του νουάρ αστυνομικού μυθιστορήματος (κυρίως, του ρομαντικού νουάρ). Οι δύο τελευταίοι λόγοι δικαιολογούν και την κινηματογραφική μεταφορά του 4 φορές με καλύτερη, και πιο πιστή στην ατμόσφαιρα του βιβλίου την κλασική ταινία του 1946 με το τρομερό δίδυμο Λάνα Τέρνερ-Τζον Γκάρφιλντ στους πρωταγωνιστικούς ρόλους. Άλλωστε ο Τζέιμς Μ. Κέιν είχε μετακομίσει από το 1931 στο Χόλυγουντ με στόχο τη συγγραφή σεναρίων και το βιβλίο το ολοκλήρωσε το 1934, οπότε μπορούμε εύκολα να συμπεράνουμε ότι στο μυαλό του φανταζόταν την ιστορία περισσότερο σαν σενάριο παρά σαν λογοτεχνικό έργο.

Σύμφωνα με τα παραπάνω στοιχεία, να αναφέρω ότι το μυθιστόρημα είναι αρκετά άνισο στη δομή με το 1º μέρος να είναι λιγότερο ενδιαφέρον με διφορούμενος και κοφτούς διαλόγους που προσφέρουν μεν αμεσότητα και ταχύτητα στα γεγονότα, αλλά ‘εκβιάζουν’ απότομα την πλοκή δίνοντας την εντύπωση στον αναγνώστη ότι υπάρχουν ελλείψεις στην βασική ιστορία. Το 2º μέρος διαθέτει σωστότερο μέτρο, μεγαλύτερο ενδιαφέρον και ουσία όσον αφορά στην εμβάθυνση στην προσωπικότητα των ηρώων, ενώ η τελική έκβαση μπορώ να πω ότι μένει αξέχαστη στο μυαλό του αναγνώστη, ακόμα και μετά την ολοκλήρωση του βιβλίου.

Ένα πολύ σημαντικό στοιχείο, επίσης, αποτελεί και η σύντομη αλλά αιχμηρή παρατήρηση των βασικών ηρώων του βιβλίου για το πόσο διαβολικό μπορεί να γίνει το ερωτικό πάθος, ενώ ο Κέιν εμμέσως κατηγορεί τη προσωπικότητα των Ελλήνων μεταναστών ως φιλοχρήματη, αλλά ότι διαθέτει, ωστόσο, αρκετή αφέλεια και ευπιστία. Σε αντίθεση με τις προηγούμενες διαπιστώσεις, οι ασφαλιστικές εταιρείες παρουσιάζονται πιο αμείλικτες και επικίνδυνες και από τους πιο διεφθαρμένους αστυνομικούς ή δικηγόρους. Αξέχαστη η ατάκα ενός από τους ήρωες: «Μόνο εγώ, εσύ και ο δρόμος».

Υ.Γ. : Eίναι το 1º μυθιστόρημα του Κέιν.

Υ.Γ.2: Σε κάποια σημεία, η μετάφραση περιέχει λέξεις, οι οποίες δεν αποδίδουν εύστοχα το νόημα συγκεκριμένων κομματιών ή διαλόγων. Ευτυχώς, τα λάθη στην επιμέλεια είναι σχετικά λίγα.

Ο ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ

Ο Τζέιμς Μ. Κέιν, αμερικανός συγγραφέας, γεννήθηκε το 1892 στο Μέριλαντ, όπου και πέθανε το 1977. Ύστερα από τις σπουδές του στο Ουάσινγκτον Κόλετζ, αρχίζει να γράφει διάφορα άρθρα στην εφημερίδα “New York World” και στα περιοδικά “American Mercury” και “The New Yorker”. Το 1931 φεύγει για το Χόλιγουντ, όπου θα μείνει δεκαεπτά χρόνια γράφοντας σενάρια για λογαριασμό της Κολούμπια, της Παραμάουντ και της Γιουνιβέρσαλ. Το πρώτο του μυθιστόρημα “The Postman Always Rings Twice” (“Ο ταχυδρόμος χτυπάει πάντα δυο φορές”) κυκλοφόρησε το 1934, ταράζοντας τα νερά της συντηρητικής αμερικανικής κοινωνίας. Κλασικό μυθιστόρημα της εποχής της μεγάλης ύφεσης και των πρωταγωνιστών της, το βιβλίο έγινε αμέσως μπεστ σέλερ και μεταφέρθηκε στον κινηματογράφο πρώτα στην Ιταλία, από τον Λουκίνο Βισκόντι, στην πρώτη του νεορεαλιστική ταινία (“Οσεσιόνε”, 1943), και στη συνέχεια στις ΗΠΑ από τον Τάι Γκαρνέτ (1946). Γνωστή μεταφορά του, επίσης, είναι και το ριμέικ της ταινίας του Γκαρνέτ από τον Μπομπ Ράφελσον, το 1981, σε σενάριο Ντέιβιντ Μάμετ, με τους Τζακ Νίκολσον και Τσέσικα Λανγκ στους βασικούς ρόλους. Έγραψε επίσης τα μυθιστορήματα “Double Indemnity” (“Διπλή αποζημίωση”, 1936, το οποίο μετέφερε στον κινηματογράφο ο Μπίλι Γουάιλντερ, ελλ. έκδ. “Το διπλό άλλοθι”, Παρατηρητής, 1986), “Mildred Pierce”, 1941, “Serenade”, 1957, κ.ά.  […]

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.