casopensato logo IN USE
back button
David Goodis - Σκοτεινό πέρασμα
Σκοτεινό πέρασμα

Ξενόγλωσσος τίτλος: DARK PASSAGE
ISBN: 9789608338838
Εκδότης: ΜΕΔΟΥΣΑ
Χρονολογία Έκδοσης: Ιανουάριος 2017
Αριθμός σελίδων: 226
Διαστάσεις: 19×12
Μετάφραση: ΒΑΤΟΠΟΥΛΟΣ ΝΙΚΟΣ
Επιμέλεια: ΠΕΡΔΙΚΟΓΙΑΝΝΗΣ ΓΙΑΝΝΗΣ

Καταδικασμένος σε ισόβια στις φυλακές του Σαν Κουέντιν για την υποτιθέμενη δολοφονία της συζύγου του, ο Βινς Πάρυ δραπετεύει σε μια απελπισμένη προσπάθεια να αποδείξει την αθωότητά του. Καταζητούμενος από τη δικαιοσύνη και την αστυνομία, στα πρόθυρα της απόγνωσης, θα αναγκαστεί να αλλάξει πρόσωπο και ταυτότητα και θα βρει καταφύγιο σε μια όμορφη γυναίκα, για να τον βοηθήσει να ξετυλίξει μια εφιαλτική πλεκτάνη.
Το “Σκοτεινό Πέρασμα” δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά στην εφημερίδα “Saturday Evening Post” σε συνέχειες και μεταφέρθηκε στη μεγάλη οθόνη το 1947 από τον Ντέλμερ Ντέιβς. Η ταινία, στην οποία πρωταγωνιστούσαν ο Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ και η Λορίν Μπακόλ, θεωρείται σήμερα ως ένα κλασικό κινηματογραφικό νουάρ.


(Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)

Κωνσταντίνος βορίδης

Πρόκειται για μια ιδιαίτερη περίπτωση αστυνομικού μυθιστορήματος: εκδόθηκε το 1946 και αμέσως, ένα χρόνο μετά, μεταφέρθηκε στο κινηματογράφο με πρωταγωνιστές το δίδυμο Μπόγκαρτ-Μπακόλ.

Αυτό το αναφέρω γιατί, συμπτωματικά, διαθέτει σεναριακή δομή η οποία λειτουργεί αμφίσημα, δηλ. και σαν ατού και σαν μειονέκτημα. Το ατού της δομής είναι ότι το 1º μέρος, το οποίο έχει πιο γρήγορο ρυθμό, έντονη πλοκή και ξετυλίγει τα πάθη και τη σκοτεινή πλευρά των χαρακτήρων, ενώ δημιουργεί στον αναγνώστη έντονο σασπένς μέσα από εικόνες σχεδόν κινηματογραφικές.

Τα μειονεκτήματα, κυρίως, από τη μέση του βιβλίου και μετά είναι: ο τρόπος που έχουν παρατεθεί κάποιοι διάλογοι, θυμίζοντας τις γραμμένες ατάκες που πρέπει να μάθουν οι πρωταγωνιστές πριν γυριστεί η σκηνή, οι κοφτές προτάσεις του συγγραφέα που εκβιάζουν τα γεγονότα, και οι περιττές επαναλήψεις στη περιγραφή των χώρων, όσο και των έντονων συναισθημάτων του πρωταγωνιστή.

Πέρα από τα παραπάνω στοιχεία, ο David Goodis κάνει πολύ ενδιαφέρουσες αναφορές στο παγκόσμιο μεταπολεμικό τοπίο, όπως στις σκληρές συνθήκες διαβίωσης στη Κίνα όπου στέλνονται πακέτα ‘Αλληλεγγύης’ από τις Η.Π.Α. με παλιά ρούχα, στον ρατσισμό που αντιμετώπισαν οι Εβραίοι της Αμερικής, στην ραγδαία αύξηση των ενεχυροδανειστηρίων ως αποτέλεσμα της οικονομικής κρίσης μετά τον πόλεμο, στην τρέλα του εύκολου πλουτισμού και στη εξέλιξη της πλαστικής χειρουργικής, η οποία την εποχή εκείνη γινόταν, κυρίως, παράνομα.

Γενικά, υπάρχουν αρκετά διάσπαρτα ‘hard-boiled’ στοιχεία, ατμόσφαιρα φόβου, παιχνίδια γάτας με το ποντίκι, και δολοφονικά ερωτικά πάθη, τα οποία δίνουν αρκετό ενδιαφέρον σε αυτή την μυστηριώδη ιστορία καταδίωξης.

Υ.Γ.: Υπάρχουν και αρκετά λάθη στην επιμέλεια που έγιναν, μάλλον, λόγω της γρήγορης εκτύπωσης του βιβλίου.

O ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ

Ο David Loeb Goodis (1917-1967) ήταν αμερικανός συγγραφέας ιστοριών νουάρ και σεναριογράφος. Γενημμένος στη Φιλαδέλφεια, μοίρασε τα χρόνια του ανάμεσα στη γεννέτειρά του, τη Ν. Υόρκη και το Χόλιγουντ, τα χρόνια της επαγγελματικής του σταδιοδρομίας. Άρχισε να γράφει αστυνομικά μυθιστορήματα τη δεκαετία του ’40 (πρώτο βιβλίο: “Retreat from Oblivion”, 1939), τα οποία απέρριπταν οι περισσότεροι εκδοτικοί οίκοι, μέχρις ότου καταφέρει να γίνει γνωστός, το 1946, με το “Σκοτεινό πέρασμα” (“Dark Passage”), που δημοσιεύθηκε σε συνέχειες στην εφημερίδα “The Saturday Evening Post”, εκδόθηκε σε βιβλίο και μεταφέρθηκε στην οθόνη από τη Warner Bros., σε σκηνοθεσία Ντέλμερ Ντέιβις, με τον Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ και τη Λορίν Μπακόλ στους βασικούς ρόλους, σε μια από τις καλύτερες ταινίες του αμερικανικού φιλμ νουάρ. Η επιτυχία της ταινίας του έδωσε την ευκαιρία να υπογράψει εξαετές συμβόλαιο με τη Warner Bros, ως σεναριογράφος. Εν συνεχεία έγραψε πολλά σενάρια και 18, συνολικά, μυθιστορήματα μυστηρίου και αγωνίας, από τα οποία ξεχώρισαν επίσης τα “Nightfall”, 1947, “Cassidy’s Girl”, 1951, “Το φεγγάρι στον υπόνομο”, 1953 -γαλλική ταινία του Ζαν Ζακ Μπενέξ, αργότερα, το 1983, “The Burglar”, 1953-ταινία του Πολ Γουέντκος, το 1957, “Street of No Return”, 1954-ταινία του Σάμουελ Φούλερ, το 1989, “Down There”, 1956 -ταινία του Φρανσουά Τριφό, το 1960, με τίτλο “Μην πυροβολείτε τον πιανίστα”, “Fire in the Flesh”, 1957, κ.ά. Πέθανε στις 7 Ιανουαρίου 1967, σε ηλικία 49 ετών, ενώ εκκρεμούσε αγωγή του εναντιον της United Artists και του τηλεοπτικού δικτύου ABC, με την οποία ισχυριζόταν ότι το δημοφιλές σήριαλ “Ο φυγάς”, με ήρωα έναν γιατρό που καταδιώκεται άδικα για το φόνο της γυναίκας του, βασιζόταν, στην πραγματικότητα, στο δικό του μυθιστόρημα “Σκοτεινό πέρασμα”, του 1946.

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.