casopensato logo IN USE
back button
ΒΙΒΛΙΟΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

Πέντε νέα ξένα Μυθιστορήματα

1.

Σαμποτάζ

ARTURO PEREZ-REVERTE

ΣαμποτάζΤο φως του δύοντος ηλίου, διαθλώµενο στο τζάµι του παραθύρου, έβαφε µε µια ελαφριά κοκκινωπή πατίνα τον τεράστιο καµβά· σαν να είχε κιόλας αρχίσει, προτού καν πάρει την τελική του µορφή, να αιµορραγεί. Και ξαφνικά όλα απέκτησαν νόηµα. «Θα ονοµαστεί Γκερνίκα» είπε ο Πικάσσο.
Μάιος 1937. Ο εµφύλιος πόλεµος συνεχίζει την αιµατηρή πορεία του στην Ισπανία, ενώ το Παρίσι ετοιµάζεται να υποδεχτεί τη ∆ιεθνή Έκθεση. Aλλά και µακριά από τα πεδία των µαχών διεξάγονται µάχες µέσα στις σκιές. Μια διπλή αποστολή φέρνει τον Λορένθο Φαλκό στο Παρίσι µε στόχο να επιχειρήσει, µε κάθε δυνατό τρόπο, να µη φτάσει ποτέ η Γκερνίκα που ζωγραφίζει ο Πάµπλο Πικάσσο στη ∆ιεθνή Έκθεση, όπου η ∆ηµοκρατία θέλει να αποσπάσει τη διεθνή υποστήριξη.
Μολονότι γίνονται ήδη αισθητοί στην Ευρώπη οι άνεµοι του νέου πολέµου που θα αφανίσουν την ήπειρο, η χαρούµενη µουσική εξακολουθεί να παίζει και η τέχνη, το εµπόριο, το κυνήγι της καλής ζωής απασχολούν εξίσου διανοούµενους, εξόριστους και ακτιβιστές. Συνηθισµένος στον κίνδυνο και στις οριακές καταστάσεις, ο Φαλκό πρέπει να αντιµετωπίσει αυτή τη φορά έναν κόσµο όπου η πάλη των ιδεών θέλει να επιβληθεί πάνω στη δράση. Έναν κόσµο που του είναι ξένος και απέναντι στον οποίο θα επιχειρήσει να εφαρµόσει τις δικές του µεθόδους.

Ο Αρτούρο Πέρεθ-Ρεβέρτε στήνει στο Σαµποτάζ µια αριστοτεχνική πλοκή που παρασύρει τον αναγνώστη µέχρι την τελευταία σελίδα, ολοκληρώνοντας τη µυθιστορηµατική τριλογία µε πρωταγωνιστή έναν από τους γοητευτικότερους λογοτεχνικούς ήρωές του, τον Λορένθο Φαλκό. Ο Αρτούρο Πέρεθ-Ρεβέρτε γεννήθηκε στην ισπανική πόλη Καρθαγένη το 1951. ΄Έως σήµερα έχει συνδυάσει με ξεχωριστό τρόπο τη µάχιµη δηµοσιογραφία µε τη λογοτεχνία. Ως απεσταλµένος του γραπτού τύπου, του ραδιοφώνου και της τηλεόρασης έζησε από κοντά για 21 χρόνια (1973-1994) τις µεγαλύτερες διεθνείς συρράξεις. Τα µυθιστορήµατά του γνωρίζουν παγκόσµια επιτυχία και αρκετά έχουν µεταφερθεί στον κινηµατογράφο. Τα έργα του κυκλοφορούν στα ελληνικά από τις Εκδόσεις Πατάκη και έως σήµερα έχουν εκδοθεί τα εξής: O δάσκαλος της ξιφασκίας, O πίνακας της Φλάνδρας, H λέσχη «Δουμάς» ή Η σκιά του Ρισελιέ, To αίνιγμα της Σεβίλλης, O ναυτικός χάρτης, Η βασίλισσα του Νότου, Ο λοχαγός Αλατρίστε, Η καθαρότητα του αίματος, O ήλιος της Μπρέντα, O ζωγράφος των μαχών, Το χρυσάφι του βασιλιά, Το κίτρινο γιλέκο, Κουρσάροι της Ανατολής, Το τανγκό της Παλιάς Φρουράς, H υπομονή του ελεύθερου σκοπευτή, Καλοί άνθρωποι σε σκοτεινούς καιρούς, Φαλκό, Ο Ουσάρος, Εύα, Σαμποτάζ. Από το 2003 είναι µέλος της Βασιλικής Ισπανικής Ακαδηµίας (Real Academia Espanola).

2.

Ρέκβιεμ για μια Δημοκρατία

THOMAS CANTALOUBE

Ρέκβιεμ για μια ΔημοκρατίαΠαρίσι, φθινόπωρο του 1959. Η Αλγερία διεκδικεί την ανεξαρτησία της και ο πόλεμος δεν αφήνει ανέγγιχτη τη μητροπολιτική Γαλλία. Ένας επιφανής Aλγερινός δικηγόρος, που πρόσκειται στο εθνικοαπελευθερωτικό κίνημα FLN, δολοφονείται στο Παρίσι με τη Γαλλίδα σύζυγό του και τα παιδιά τους. Η αστυνομία υποστηρίζει ότι πρόκειται για ξεκαθάρισμα λογαριασμών στο εσωτερικό του FLN και αναθέτει την υπόθεση σε έναν νεαρό και σχετικά άπειρο αστυνομικό. Ο πατέρας της δολοφονημένης συζύγου, πρώην ηγετικό στέλεχος της γαλλικής Αντίστασης κατά των Γερμανών, ζητά από έναν Κορσικανό παλιό σύντροφό του από την Αντίσταση, αλλά που τώρα είναι μέλος του υποκόσμου, να ανακαλύψει τον δολοφόνο. Παράλληλα, ο διευθυντής της αστυνομίας του Παρισιού Μωρίς Παπόν [υπαρκτό πρόσωπο· συνεργάτης του καθεστώτος του Βισύ, υπαίτιος για την εκτόπιση των Γάλλων Εβραίων στα ναζιστικά στρατόπεδα συγκέντρωσης, συνέχισε ανενόχλητος τη λαμπρή διοικητική του σταδοδρομία με όλες τις κυβερνήσεις και μόλις το 1998 καταδικάστηκε από τη γαλλική Δικαιοσύνη· ο Παπόν ήταν επίσης υπεύθυνος για τη σφαγή των Αλγερινών διαδηλωτών στο Παρίσι, στις 17 Οκτωβρίου 1961, καθώς και για την αιματηρή καταστολή της διαδήλωσης κατά της OAS και του Πολέμου της Αλγερίας, στις 8 Φεβρουαρίου 1962, στη στάση του μετρό Charonne] αναθέτει σε έναν πρώην δωσίλογο, που αναλαμβάνει σκοτεινές αποστολές για λογαριασμό της αστυνομίας, να εκτελέσει τον δολοφόνο, προκειμένου να κλείσει η υπόθεση χωρίς συνέπειες.

Ο συγγραφέας παρακολουθεί τις άλλοτε παράλληλες και άλλοτε συγκλίνουσες πορείες των τριών τόσο διαφορετικών μεταξύ τους χαρακτήρων του, στις ακριβές συνοικίες και τα υποβαθμισμένα προάστια, στα μεγαλοπρεπή κυβερνητικά μέγαρα και τα άθλια διαμερίσματα του Παρισιού, από το 1959 ώς το 1962, και φωτίζει το παρασκήνιο του «βρώμικου πολέμου» που διεξήγαγε στο όνομα του «εθνικού συμφέροντος» ο Μωρίς Παπόν, χωρίς ποτέ να θυσιάζει τις απαιτήσεις της μυθιστορηματικής φόρμας ή να καταφεύγει σε υπεραπλουστευτικές περιγραφές των ψυχολογικών χαρακτηριστικών των ηρώων του. Με αυτό τον ευφυή συνδυασμό πραγματικών γεγονότων και μυθοπλασίας, ο Τομά Κανταλούμπ υπογράφει το πρώτο του μυθιστόρημα ελέγχοντας με εντυπωσιακό τρόπο το υλικό του. Ζωντανεύει μια περίοδο σκοτεινή, γεμάτη προδοσίες και ανατροπές. Με τη συναρπαστική του πλοκή, το “Ρέκβιεμ για μια Δημοκρατία” συμπληρώνει με θαυμαστό τρόπο, ως δίπτυχο, το Μαύρο Αλγέρι του Μωρίς Αττιά.

Ο Τομά Κανταλούμπ γεννήθηκε το 1971 στο Παρίσι. Είναι απόφοιτος του Ινστιτούτου Πολιτικών Επιστημών του Παρισιού και του Κέντρου Εκπαίδευσης Δημοσιογράφων. Από το 1995 ώς το 2020 εργάστηκε ως δημοσιογράφος, αρχικά στα Cahiers du cinema και, από το 1997 ώς το 1999, ως ανταποκριτής της L’Humanite στο Λος Άντζελες, συνεχίζοντας τη συνεργασία του και με άλλα έντυπα. Το 1999 επέστρεψε στο Παρίσι και έγινε αναπληρωτής αρχισυντάκτης της L’Humanite Hebdo. Αποχώρησε, διαφωνώντας με τη γραμμή της εφημερίδας, το 2001 και ταξίδεψε για ένα έτος σε δεκατρείς χώρες. Το 2003 εγκαταστάθηκε στην Ουάσινγκτον ως ανταποκριτής της εφημερίδας Le Parisien και των περιοδικών Marianne και La Vie, με δημοσιογραφικές αποστολές στο Μεξικό, το Ιράκ, το Κουβέιτ και την Κούβα. Το 2008 επιστρέφει στη Γαλλία και ώς το 2020 εργάζεται στην ιστοσελίδα Mediapart ως αρχισυντάκτης διεθνών θεμάτων και ως ειδικός απεσταλμένος στις ΗΠΑ, τα Βαλκάνια, τη Μεγάλη Βρετανία, το Αφγανιστάν, το Πακιστάν, τη Νότια Αφρική, τη Σουηδία, την Ουγγαρία, την Αίγυπτο, την Τυνησία, τη Λιβύη, την Αργεντινή, τη Χιλή, την Πολωνία, το Μάλι, την Ινδία, τη Ρουάντα, τη Νικαράγουα, τη Βραζιλία, το Ισραήλ, την Παλαιστίνη, την Ιρλανδία, το Καμερούν. Από το 2020 αφοσιώνεται στη συγγραφή βιβλίων και σεναρίων. Το Ρέκβιεμ για μια Δημοκρατία είναι το πρώτο του μυθιστόρημα. Έχει τιμηθεί με τα βραβεία Landerneau Polar, Calibre 47, Sang d’encre, Anguille sous Roche, Mystere de la Critique, καθώς και με το Βραβείο Αναγνωστών του Quais du Polar. Το 2021 κυκλοφόρησε και το μυθιστόρημά του Frakas.

3.

Το Κόκκινο και το Φαιό

MAURICE ATTIA

Το κόκκινο και το φαιόΟ Πάκο Μαρτίνεθ, που τον γνωρίσαμε στο Μαύρο Αλγέρι, την Κόκκινη Μασσαλία, το Παρίσι μπλουζ και τη Λευκή Καραϊβική, εργάζεται ως δημοσιογράφος και ασφυκτιά μέσα στη ρουτινιάρικη ατμόσφαιρα της δουλειάς του. Νοσταλγεί τα χρόνια της δράσης, τότε που ήταν αστυνομικός. Βρισκόμαστε στο 1978- Οι Ερυθρές Ταξιαρχίες απάγουν τον Άλντο Μόρο. Ο Πάκο πείθει την εφημερίδα του να τον στείλει στη Ρώμη για να καλύψει το γεγονός. Εκεί γνωρίζει τη γοητευτική δημοσιογράφο της La Repubblica Λέα Τρότσκι, που τον βοηθά ως διερμηνέας και πληροφοριοδότρια.
Αποσπάσματα του ημερολογίου και των επιστολών, που έγραφε ο Άλντο Μόρο κατά τη διάρκεια της κράτησής του, παρεμβάλλονται στην αφήγηση, δείχνοντας ότι εκείνος είχε συνειδητοποιήσει πως η κυβέρνηση θα τον θυσίαζε στον βωμό της αρχής “δεν διαπραγματευόμαστε με τους τρομοκράτες”.
Η Λέα πέφτει θύμα ενός ύποπτου τροχαίου ατυχήματος. Ο Πάκο ρίχνεται με κέφι στην έρευνα και αυτής της υπόθεσης. Ξαναβρίσκει τα αντανακλαστικά του αστυνομικού που κάποτε υπήρξε: την αδρεναλίνη, την αγάπη για την περιπέτεια, τις ανατροπές και τις εκπλήξεις.
Όσο ο Πάκο βρίσκεται στη Ρώμη, η γυναίκα του, η Ιρέν, ανακαλύπτει καταχωνιασμένο ένα χειρόγραφο του πατέρα της που, με μυθιστορηματικό τρόπο, εξιστορεί την αστυνομική επιχείρηση που διεξήχθη το 1899 κατά της αντισημιτικής οργάνωσης “Η Μεγάλη Δύση της Γαλλίας”, η οποία εξέδιδε και την κολοσσιαίας κυκλοφορίας εφημερίδα Ο Αντιεβραίος. Πίσω από την αφήγηση, αποκαλύπτονται σιγά σιγά οικογενειακά μυστικά που ίσως ρίξουν φως στην αυτοκτονία του πατέρα της.

Συνθέτοντας με μαεστρία και συναρπαστικό τρόπο τα δύο επίπεδα της αφήγησής του, ο Αττιά μιλάει για την αναζήτηση της αλήθειας, τον εξτρεμισμό και τη βία, τη μεγάλη και τη μικρή Ιστορία, τις οικογενειακές σχέσεις, τον έρωτα, τη φιλία και την αφοσίωση, την κατάφαση στη ζωή και την άρνηση του θανάτου.

Ο Μωρίς Αττιά γεννήθηκε στο Αλγέρι το 1949. Εργάζεται ως ψυχίατρος-ψυχαναλυτής στο Παρίσι και, παράλληλα, γράφει σενάρια για το σινεμά. Από τις εκδόσεις ΠΟΛΙΣ κυκλοφορεί η τριλογία με ήρωα τον Πάκο Μαρτίνεθ. Το Μαύρο Αλγέρι (βραβείο Jean Amila-Meckert το 2007 ως το καλύτερο βιβλίο λαϊκής έκφρασης και κοινωνικής κριτικής της χρονιάς, βραβείο Michel Lebrun αστυνομικού μυθιστορήματος το 2006 και βραβείο του Φεστιβάλ Μεσογειακού Αστυνομικού Μυθιστορήματος), «Η Κόκκινη Μασσαλία» και το «Παρίσι μπλουζ». Επίσης από ΠΟΛΙΣ κυκλοφόρησε το βιβλίο του «Η λευκή Καραϊβική».

4.

Μασσαλία 73

DOMINIQUE MANOTTI

Μασσαλία 73Η Γαλλία βιώνει μια σειρά από δολοφονίες με θύματα Άραβες, κυρίως Αλγερινούς: τους πυροβολούν στο ψαχνό, τους σπάζουν το κεφάλι. Μέσα σε έξι μήνες σκοτώνονται πάνω από πενήντα μετανάστες προερχόμενοι απ’ αυτή τη χώρα, από τους οποίους περίπου είκοσι στη Μασσαλία, επίκεντρο της ρατσιστικής τρομοκρατίας.
Είναι η πραγματική ιστορία.
Έντεκα χρόνια μετά το τέλος του πολέμου της Αλγερίας, οι φονιάδες της Οργάνωσης Μυστικός Στρατός (OAS) αμνηστεύονται. Πολλοί ενσωματώνονται στον κρατικό μηχανισμό και στην αστυνομία. Πρωτοεμφανίζεται το Εθνικό Μέτωπο. Ορισμένοι ρεβανσιστές προτρέπουν σε βομβιστικές επιθέσεις ενάντια σε θεσμούς που αντιπροσωπεύουν το αλγερινό κράτος.
Είναι το σκηνικό.
Ο νεαρός αστυνόμος Ντακέν, είκοσι επτά χρονών, διορίστηκε πρόσφατα στην Εβεσέ, το αστυνομικό μέγαρο της Μασσαλίας, τόπο όλων των αθέμιτων συναλλαγών, όπου όλοι ξέρουν τα πάντα και τίποτα δεν διαρρέει.
Είναι το κεντρικό πρόσωπο.

Όλα είναι έτοιμα για την τραγωδία, που παρουσιάζει με δεξιοτεχνία η Ντομινίκ Μανοτί, με την κοφτή, τεκμηριωμένη και ανελέητη γραφή που την έκανε διάσημη. Ένα σπουδαίο νουάρ μυθιστόρημα που πρέπει να διαβαστεί απ’ όλους. Η Ντομινίκ Μανοτί γεννήθηκε στο Παρίσι το 1942. Είναι agregee της ιστορίας και αναπληρώτρια καθηγήτρια της σύγχρονης οικονομικής ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Paris VIII. Αναμείχθηκε ενεργά στο κίνημα για την ανεξαρτησία της Αλγερίας, καθώς και στο συνδικαλιστικό κίνημα. Διετέλεσε στέλεχος της CFDT. Γράφει η ίδια: “Στράφηκα στη συγγραφή μυθιστορημάτων όταν η εκλογή του Φρανσουά Μιτεράν σήμανε ουσιαστικά το τέλος της ελπίδας για ριζικό μετασχηματισμό της κοινωνίας. Το νουάρ μυθιστόρημα φαίνεται πως είναι η πιο πρόσφορη φόρμα για την αφήγηση των εμπειριών της γενιάς μου· και χρησιμοποίησα τις ιστορικές μου γνώσεις ως το καταλληλότερο εργαλείο για το στήσιμο της μυθιστορηματικής αφήγησης”. Τιμήθηκε το 2002 με το Μεγάλο Βραβείο Νουάρ Μυθιστορήματος για το βιβλίο “Nos fantastiques annees fric” και το 2011 με το Μεγάλο Βραβείο Αστυνομικής Λογοτεχνίας για την “Εντιμότατη εταιρεία”.

5.

Η δολοφονία του τραπεζίτη

AUGUSTO DE ANGELIS

Η δολοφονία του τραπεζίτηΓραμμένη από τον πατέρα του μεσογειακού νουάρ, Αουγκούστο ντε Άντζελις, Η Δολοφονία του τραπεζίτη δεν μας φέρνει αντιμέτωπους μόνο με ένα πτώμα και τους ύποπτους θύτες, αλλά και με μια κοινωνία που παραδίδεται στον φασισμό. Τη λύση του μυστηρίου αναλαμβάνει ένα πρόσωπο που, αντί να παρακολουθεί φασιστικές φανφάρες, επιλέγει να διαβάζει εν ώρα υπηρεσίας Πόε και Φρόυντ: ο επιθεωρητής Κάρλο ντε Βιντσέντζι, γνωστός και ως “ο Ιταλός Μαιγκρέ”.
“Στη χώρα μας δεν γίνονται τέτοια πράγματα, δεν έχουμε ντετέκτιβ, δεν έχουμε μητροπόλεις και κυρίως δεν έχουμε γκάνγκστερ”. “Πολύ πιθανόν”, απαντούσε ο Ντε Άντζελις, “εμένα όμως μου φαίνεται πως έχουμε και παραέχουμε εγκλήματα”. “Αυτά τα πράγματα βλάπτουν τη νεολαία”, υποστήριζε το φασιστικό Υπουργείο Λαϊκού Πολιτισμού, “και την ωθούν να διαπράττει εγκλήματα από καθαρή μίμηση και μόνο”. “Όχι”, έλεγε ο Ντε Άντζελις, “αυτό που βλάπτει είναι η κακή λογοτεχνία”.

Ο Augusto De Angelis (1888–1944) ήταν Ιταλός συγγραφέας και δημοσιογράφος, ενεργός κυρίως στα χρόνια του φασισμού. Το 1930 δημοσίευσε το πρώτο του μυθιστόρημα Robin Secret Agent, εμπνευσμένο σε μεγάλο βαθμό από το The Secret Agent (1907), το μυθιστόρημα του Joseph Conrad, ενώ το πρώτο του μυθιστόρημα ντετέκτιβ ήταν το The Murdered Banker (1935). Στη σύντομη καριέρα του έγραψε ντετέκτιβ μυθιστορήματα, στα περισσότερα από τα οποία ο πρωταγωνιστής είναι ο Επίτροπος De Vincenzi, επικεφαλής της κινητής ομάδας του Μιλάνου (στην οποία αφιέρωσε ο Ράι, με τον τίτλο του Επιτρόπου De Vincenzi, μεταξύ 1974 και 1977, δύο τηλεοπτικές σειρές με τον Paolo Ο Στάππα στο ρόλο του ερευνητή), ένας πνευματώδης αλλά πολύ ανθρώπινος χαρακτήρας, μέσω του οποίου ο συγγραφέας απελευθερώθηκε σύντομα από το κλισέ του αγγλοσαξονικού ερευνητή, δημιουργώντας ένα είδος Ιταλού Επιτρόπου Maigret ante litteram. Παρά την καλή επιτυχία των μυθιστορημάτων του, ο De Angelis δεν μπόρεσε να τα απολαύσει για πολύ: η λογοκρισία του φασιστικού καθεστώτος επέβαλε στην πραγματικότητα την κατάσχεση των μυθιστορημάτων των νοουρ και το κλείσιμο της διάσημης σειράς μυστηρίου Mondadori, και οι δύο επειδή είδαν το λεγόμενο λογοτεχνικό είδος noir με καχυποψία, η ελίτ, που θεωρείται προϊόν της αγγλοσαξονικής κουλτούρας, και επειδή, για λόγους προπαγάνδας και δημόσιας τάξης, τείνει να εξαφανίσει το έγκλημα από τις ειδήσεις και τη λογοτεχνία. Λόγω των άρθρων του που δημοσιεύθηκαν στο “Gazzetta del Popolo”, γραμμένο από τις 25 Ιουλίου έως τις 8 Σεπτεμβρίου 1943, συνελήφθη με την κατηγορία του αντιφασισμού και μεταφέρθηκε αργότερα στη φυλακή του Κόμο. Απελευθερώθηκε από τη φυλακή το 1944 μετά από φυλάκιση αρκετών μηνών, εξαιρετικά δοκιμασμένος και αποδυναμωμένος με φυλάκιση, επέστρεψε στο Μπελάτζιο στη λίμνη Κόμο όπου διέμενε. αλλά είχε την ατυχία να συναντήσει έναν «δημοκρατικό» στην περιοχή, ο οποίος, για μια ασήμαντη συζήτηση, τον επιτέθηκε με γροθιές και κλωτσιές, τόσο ώστε να προκαλέσει το θάνατό του, ο οποίος συνέβη μερικές ημέρες αργότερα λόγω των συνεπειών του χτύπημα.

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.